Forum

800 liter zwemwater...

800 liter zwemwater filteren

Lid
Topic starter

Gegroet!
Ik heb vorig jaar een plastic mazouttank omgebouwd tot een plonsbak van plus min 800 liter water. Een bak van ongeveer 1 kubieke meter. Ik zou het water graag ecologisch filteren zodat ik geen chemische producten meer hoef te gebruiken. Ik beschik nog over een zwembadfilter met zo'n soort dampkapfilter in en slangen voor aan en afvoer. Ik dacht misschien aan een combinatie van zand en eventueel zuiverende planten. Kan iemand mij tips geven over materialen,hoeveelheden en werkwijze alsook soorten zand en planten? Zou het water voldoende gereinigd zijn naarmate de gezondheid? Ik dank u voor de ruimte op jullie forum en wens u allen heldere vijvers..

Een vriendelijke groet,

Peter Michel

Lid

Ik heb zelf een biologisch zwembad waarbij filtering loopt via zeef, bead, zand(AFM) en BIO-UV. Alles is wat ruimer opgezet dan noodzakelijk maar heb prachtig water. Filtering kan zeker ook via planten e.d. maar gegeven de relatief kleine hoeveelheid plonswater die je aan gaf (mijn zwemvijver is 65 m3) moet je wel voldoende filtratiemiddelen van hebben want anders ga je zeker last krijgen van algen (en glibberigheid). Dit gegeven de relatieve snelle vervuiling (van de plonsers en vanuit de lucht) en de relatieve snelle opwarming

Lid
Topic starter

Beste Rolfket,

Dank voor uw reactie. Ik denk dat ik met uw raad wel wil gaan experimenteren. Ik vroeg me nog af wat een "bread" is en of die uv straling echt nodig is. Wat bedoeld u verder met genoeg filtratiemiddelen? Zou de zwembadfilter niet volstaan? Zijn er bio-producten tegen algen? Of andere andere alternatieven? Het plonswater hoeft niet glashelder te zijn als het maar gezond is.
Nog eens hartelijk dank voor uw reactie!

Peter

Lid
Topic starter

Beste Rolfket,

Ik heb ook al gemerkt dat ik het water flink kan afkoelen door er op warme dagen een EHBO isolatiedeken over te spannen. Het houdt het water perfect koel..

Groeten!
Peter

Lid

als je geen chloor wil gebruiken dan moet je voldoende filtermateriaal hebben waarop bacterieen kunnen groeien. Daarnaast wil je ook geen last hebben van legionnela en anders mogelijke ziekteverwekkers dus vandaar zou ik persoonlijke een wat groter (vijver) filter nemen en hierin geintegreerd een uv-lamp (er zijn kant-enklare sets bij de betere vijver speiaalzaken) en daarnaast met enige regelmaat zeker tijdens zwemseizoen het water verversen.

Lid
Topic starter

Dank,dank!

Ik ga zeker eens info over filtratie inwinnen in een betere vijvershop. Ik wens u een heldere zomer,

MVG
Peter