Forum

2 vijvertjes

Lid
Topic starter

Hallo,mijn 2 vijvertjes (1,8m/2.0 en2.0/2.0m) zijn verschillend van hoogte en lopen in elkaar middels een klein watervalletje.
In de laagste vijver word het water uitgepomt,gefiltert en boven in de hoogste vijver weer ingelaten.Mijn vraag nu:daar de vijvers een diepte hebben van 1.20m,word het water van de hoogste vijver wel helemaal naar de laagste gebracht,of is het alleen maar een bovenste laag? Zoja, kan het water op één of andere manier dan wel volledig overlopen naar de laagste?Wat natuurlijk beter zou zijn voor mijn koi's die ik graag met de grootste zorg omring

Lid

Als je in de laagste vijver de pomp zo, ver mogelijk verwijderd zet van de waterval en ook zo diep mogelijk dan zou je toch het meeste water moeten kunnen laten ciculeren.

Lid

U zou een bypass kunnen voorzien op de bovenloop. In de zomer laat u het water in de bovenste vijver terugkeren boven water (zoals een watervalletje). Bij kouder weer stuurt u het via de bypass onder water terug (een dertigtal cm onder waterniveau). Een bypass is dus simpel een driewegenkraan (in de handel te koop) waarmee u kan schakelen tussen twee leidingen (een boven water of een onder water).
Plaats nooit de terugkeer van het opgepompte water dicht tegen de bodem van de bovenste vijver, anders loopt u de kans dat door de druk het bezonken bodemvuil in dit vijvertje wordt opgewoeld.

Met vriendelijke groeten,
Edwig

Lid
Topic starter

Geachte Edwig, wilt u dan zeggen dat tijdens de zomer het inkomende water in de hoogste vijver gewoon van boven mag terugvloeien?Wat is het verschil dan tussen de zomer- en winter periode?De pomp staat op het verste punt van de laagste vijver en het water komt terug op het verste punt in de hoogste vijver.
Is het voldoende om met een buis langs 1 kant van de vijver in het water te gaan of denk je dat het beter zou zijn om met een geperforeerde buis het water te verdelen?

Lid

In de zomer zal het water dat in de vijver valt zich verzadigen met zuurstof (warm water bevat minder zuurstof). In de winter zal dit water vlugger afkoelen omdat het in aanraking komt met de koude lucht (onnodige afkoeling van het vijverwater).
U kan gerust in de zomer het water laten terugkeren via een buis die over het water hangt. In de winter kan u bijvoorbeeld op de buis een 'elleboogstuk' plaatsen waardoor het water niet met de buitenlucht in aanraking komt. Een simpel trukje...

Met vriendelijke groeten,
Edwig