Forum

bacteriën

12 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
3,553 Bekeken
nico's
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden
Topic starter   [#2047]

Hoi mensen
Hoe lang duurt het voordat bacteriën zich gaan ontwikkelen in het moerasfilter er ligt vijversubstraat op de bodem, ik heb gehoord dat dit beter is dan vijvergrond of grind. Hoe lang duurt het voordat een moerasfilter optimaal werkt zonder dat een moerasfilter toegevoegde bacterién uit een potje. Of kan ik beter zelf eerst extra bacteriën toevoegen.

Groeten Nico

Citeren
Midorigoi
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden

De natuur zal zijn werk doen, maar dat duurt een tijdje, Ik help de natuur een handje en doe daarom zo'n flesje nitrificierende bacterien in het filter.
Was in den beginne zeer sceptisch over deze toestanden, tot ik de laatste koi2000 in de bus kreeg, waar duidelijk bewezen is door medeliefhebbers dat er werkelijk iets in de potjes zit.

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
Lid

Hoi Nico's,

das een hele goede vraag die veel discussie kan opwekken 😀

De één spreekt namelijk over 3 maanden, terwijl de ander 3 jaar nodigt denkt te hebben om een bacteriekolonie (in een filter welliswaar) op te bouwen. En op verschillende terreinen is te merken dat een filter na een paar jaar pas echt goed werkt.

In de laatste aflevering van Koiwijzer van Koi2000 (Met dank aan de Jannen) staat een heel goed artikel over de bacteriën uit een flesje. Het bleek namelijk dat de benodigde bacteriën daadwerkelijk aanwezig zijn in de flesjes. Gevriesdroogde preparaten echter bevatten enkel enzymen en voedingsstoffen voor die bacteriën, de bacteriën zelf ontbreken...

Persoonlijk ben ik voorstander van het toevoegen van bacteriën, om het proces wat te versnellen. Als je op moeder natuur moet wachten duurt het namelijk aanmerkelijk langer allemaal...

Een plantenfilter is weer een ander verhaal... In het substraat zullen ongetwijfeld nitrificerende en denitrificerende bacteriën gaan nestelen. Opdat de helofyten de nitraten kunnen opnemen en de fosfaten worden vastgelegd. Een extra zetje hier is ook niet ongewenst, naar mijn mening dan hè...
De belangrijkste functie van de plantenfilter is het verwijderen van nitraten en fosfaten (en in mindere mate andere stoffen & elementen) uit het systeem van de vijver... Die bacteriën zullen dat proces vanaf het begin wat kunnen verbeteren.

Ik zeg dus: Ja, doen die bacteriën, maar dan wel de vloeibare!

Dennis

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
Lid

Originally posted by Midorigoi

Was in den beginne zeer sceptisch over deze toestanden, tot ik de laatste koi2000 in de bus kreeg, waar duidelijk bewezen is door medeliefhebbers dat er werkelijk iets in de potjes zit.

LoL 😉

BeantwoordenCiteren
Wahdagie
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden

Originally posted by DNNS
Het bleek namelijk dat de benodigde bacteriën daadwerkelijk aanwezig zijn in de flesjes.

Hoi Dennis,

Dat was niet helemaal de strekking van het artikel. Ja er waren
levende bacteriën aanwezig maar zeer waarschijnlijk heterotrofe
bacteriën en niet de autotrofe nitrificerende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter/Nitrospira).

De belangrijkste functie van de plantenfilter is het verwijderen van nitraten en fosfaten (en in mindere mate andere stoffen & elementen)

De meeste planten nemen als stikstofbron liever direct ammoniak op, omdat het ook als zodanig, in de amine-vorm ingebouwd wordt in de
plantenstructuur en in de eiwitachtige stoffen. Nitraat moet eerst ontdaan worden van zijn zuurstofmoleculen en dat kost
de plant veel energie. (Zeg maar het omgekeerde van oxideren, van 'verbranden'dus)

Dus heb je veel goed groeiende planten dan nemen die het werk van de nitrificerende bacteriën geheel of gedeeltelijk over.

Ik schat dan in, dat bacteriën toevoegen, zeker in zo'n geval, vrijwel weggegooid geld is.

Groet, Arthur.

BeantwoordenCiteren
Midorigoi
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden

Originally posted by Wahdagie

Dat was niet helemaal de strekking van het artikel. Ja er waren
levende bacteriën aanwezig maar zeer waarschijnlijk heterotrofe
bacteriën en niet de autotrofe nitrificerende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter/Nitrospira).

Hallo Arthur,
Als ik het goed begrijp (want het is niet direct mijn levenswerk),
zitten er waarschijnlijk in deze potjes enkel maar heterotrofe bacterïen (die organische stof nodig hebben [plantresten en afval van vissen] dit omzetten van nitraat naar stikstof.

Aangezien de autotrofe bacterïen Co2 als koolstofbron hebben, zou hetgeen dat in die potjes aanwezig is ,dus enkel een voedingsbron zijn voor de later uit de natuur komende autotrofe baccies??

BeantwoordenCiteren
Wahdagie
Lid

Originally posted by Midorigoi
Aangezien de autotrofe bacterïen Co2 als koolstofbron hebben, zou hetgeen dat in die potjes aanwezig is ,dus enkel een voedingsbron zijn voor de later uit de natuur komende autotrofe baccies??

Precies, zo noemde Hovanec het. Hij toonde aan dat er in
de bekende potjes met 'nitrificerende bacteriën' niet de juiste
bacteriën zaten en die potjes dus alleen een kleine boost gaven
bij het opstarten van het filter door de 'voedende waarde.
(quote) it seems that the additive did have a kind of “fertilization” effect (unquote)
http://hometown.aol.com/nwwise01/Nitrospira.html

In het Koi2000-artikel was wel aangetoond dat de hoogst waarschijnlijk
heterotrofe bacteriën in die potjes wel ammoniak
kunnen aanpakken. Maar uiteindelijk zullen het de bekende
nitrificerende bacteriën zijn die de ammoniak-afbraak in het filter
verzorgen en die komen dus niet of nagenoeg niet uit die potjes.

Voor ammoniak helpt het dus wel maar voor nitriet vrijwel niet.
Maar helaas is nitriet meestal het probleem en ammoniak maar zeer zelden.
Dus kan je vaak die potjes missen en zeker de 'zogenaamde'
onderhoudstoevoegingen die de handel zo graag adviseert.

Groet, Arthur.

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
Lid

Hoi Arthur,

Dank voor je uitleg 🙂 De ammoniak was ik idd vergeten. Ik heb ook altijd gedacht dat nitraat het belangrijkste was voor planten, dat krijgen we met biologie alsmaar te horen... Maar eigenlijk is het veel logischer dat het zo wordt ingebouwd in de aminevorm.

Dan heb ik nog een vraagje, hoe zit het met het fosfaat? De één zegt dat het wordt vastgelegd in de bodem, van de ander hoor je weer dat het een belangrijk bestanddeel is van de bacteriën. Heeft dit soms te maken met ATP?

Mvg, Dennis.

BeantwoordenCiteren
Wahdagie
Lid

Dan heb ik nog een vraagje, hoe zit het met het fosfaat? De één zegt dat het wordt vastgelegd in de bodem, van de ander hoor je weer dat het een belangrijk bestanddeel is van de bacteriën. Heeft dit soms te maken met ATP?

Fosfaat vormt met ijzer en calcium zeer slecht oplosbare zouten,
waardoor fosfaat meer of minder stabiel vastgelegd wordt.
Als fosfaatverwijderaars worden soms wel ijzerhoudende mineralen gebruikt.

Verder speelt fosfor in de vorm van fosfaten een essentiele rol in de
fotosynthese en in energieproductie en opslag. Ja ATP ('n trifosfaat)
ADP, NADP. In celmembranen zitten lagen van fosfolipiden etc. etc.
Fosfaten vormen een structureel bestanddeel van elke levende cel.

Maar ja het vastleggen van fosfaten in bacteriemassa is maar tijdelijk
omdat na afsterven het fosfaat weer in de kringloop terugkeert,
tenzij regelmatig slib afgevoerd wordt. En dat geldt ook natuurlijk
voor plantenmassa.... pas na afvoeren ben je de fosfaten kwijt.
Bedenk wel dat planten zowel fosfaten als nitraten tegelijkertijd
nodig hebben.

Groet, Arthur.

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
Lid

Hoi Arthur,

bedankt voor je duidelijke uitleg.

Komen er gelijk weer wat vragen in me op.

-Wat is ongeveer de verhouding fosfaatzouten : fosfaat in organismen? Dan doel ik vooral op het plantenfilter.

Als fosfaatverwijderaars worden soms wel ijzerhoudende mineralen gebruikt

-Betekent dat ook dat de GH (vwb calcium) invloed heeft op opgeloste fosfaten?

Mvg, Dennis.

BeantwoordenCiteren
Wahdagie
Lid

-Wat is ongeveer de verhouding fosfaatzouten : fosfaat in organismen? Dan doel ik vooral op het plantenfilter.

Die vraag begrijp ik niet. Als je bedoelt verhoudingsgewijs de hoeveelheid fosfor dan is dat ongeveer C:N:P 106:16:1 voor planten.
en voor bacteriën is dat C:N:P 60:12:1

[B]-Betekent dat ook dat de GH (vwb calcium) invloed heeft op opgeloste fosfaten?[/B/

Ja dat kan, ligt ook een beetje aan de pH omdat de oplosbaarheid van primair en secundair calciumfosfaat CaH2PO4 en Ca2HPO4 ongeveer
60:1 is.

Groet, Arthur.

BeantwoordenCiteren
DNNS
 DNNS
Lid

Originally posted by Wahdagie
Die vraag begrijp ik niet. Als je bedoelt verhoudingsgewijs de hoeveelheid fosfor dan is dat ongeveer C:N:P 106:16:1 voor planten.
en voor bacteriën is dat C:N:P 60:12:1

Ik bedoelde de verhouding waarin fosfaten worden vastgelegd tegenover de fosfaten die worden opgenomen door de planten en bacteriën.

M.a.w.: welk percentage van al het aanwezige fosfaat komt terecht in de zouten en welk percentage in de organismen?

Maar aan die verhoudingen die je hebt geggeven te zien, zal het aandeel van de organismen wel erg klein zijn. Klopt dat?

Mvg, Dennis.

BeantwoordenCiteren