Forum
hallo ik wil graag een filter maken met regentonnen maar ik weet niet precies hoe ik dit moet aanpakken. hoe ik het moet aansluiten, wat voor filtermaterialen ik nodig heb en welke pomp ik daarvoor moet gebruiken. bvd
Zooi,
Ik heb ooit ook zo eens een filter gemaakt van regentonnen, en ja hoor het werkte wel....
Maar, om een goede filter te maken heb je minstens 4 tonnen nodig !! Daarbij moet je deze tonnen met elkaar verbinden met in de handel te verkrijgen (dure) verbindingsstukken. Deze sluiten echter pas perfect af op een effen, vlakke ondergrond en vermits een regenton rond is, komt er al dadelijkflink wat siliconen bij te pas. enz. enz.
Ik denk dat je beter effe spaart en een goeie klaverbladfilter aanschaft of een biologische filter aanlegt. Tenzij je grote, vierkante plastiek bakken kan krijgen, want daar kan je véél makkelijker een filter mee maken.
Indien je meer info wenst mail me dan maar.
beste Zooi.
het is inderdaad mogelijk om van regentonnen een filter te maken, maar daar komt nog best wat bij kijken.
1) Je moet er voor zorgen dat de uitlaat altijd aan de onderzijde zit, terwijl de inlaat bovenin moet zitten. Je krijgt dus een aardige wirwar van slangen of buizen.
2) Elk vat moet aan de onderkant een aftapkraan hebben, het mooiste is in de onderkant, om het schoonspoelen zo makkelijk mogelijk te maken.
3) De inlaat kan je aan de binnenzijde het best verbinden met een spuitbuis. Dit is een buis,aan het einde afgedopt, waarin aan de onderzijde onder een hoek van maximaal 180 graden een aantal gaten zitten die het water gelijkelijk verdelen over je filtermedium.
Het afdichte kan best met Siliconenkit, maar hier zit wel een nadeel aanvast. In siliconen zitten zuren, waar vissen niet tegenkunnen, dus je zal het eerst goed moeten doorspoelen, bij voorkeur met een flinke zoutoplossing, die de zuren op kan nemen.
Het is waarschijnlijk beter om de verbindingen te lijmen met een special lijm: STABILIT EXPRESS. Deze wordt ook in de modelbouw gebruikt om bv schroefassen in scheepsmodellen te lijmen, met een waterdichte verbinding. Drogingstijd is een half uur, en droog is die waterbestending, olie~ en chemicalie bestendig.
Mocht je nog vragen hebben, geef maar een gil en ik kijk hoever ik je kan helpen
bedankt voor de informatie. ik kijk wel even als ik het ga maken of niet omdat het zo moeilijk is misschien koop ik dan wel gewoon een grote plastic bak