Forum

filtratie en vijver...

filtratie en vijvertechniek

7 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
3,034 Bekeken
xxx
 xxx
Lid
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter   [#4217]

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende probleem:
Mijn vijver heeft een inhoud van 45.000 liter en ik heb een groot meerkamerfiter (vortex,borstels,2x japanse mat,1x buisjes. LxBxH 330x70x 90.) geplaatst. de pomp is een aquamax 20.000 en pompt het water via 9 meter slang van 50 mm door een uv-c fiter (2x 75 watt) in de vortex. Aan de uitgang is een leiding gemonteerd (pvc 100 mm lengte verticaal 70 cm horizontaal 8 meter ) het eerste deel is verbonden met de laatste kamer. het water stroomt zo snel uit de opening dat er veel lucht wordt meegezogen wat veel lawaai maakt en ook veel bellen aan de uitstroomopening geeft en schuim op het wateroppervlakte.
heeft iemand een idee hoe ik het aanzuigen van lucht kan voorkomen?
bij voorbaat dank.

johan

Citeren
Hokie
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Moi,

Afvoer knijpen?? Hier een afsluiter tussen plaatsen kan helpen. Of ervoor zorgen dat het meegezogen lucht kan ontsnappen door een opening aan bovenzijde van de uitgang. Persoonlijk zou ik de afsluiter plaatsen.

Hokie

BeantwoordenCiteren
xxx
 xxx
Lid
Topic starter  

Hallo Hokie,

Aan een afsluiter heb ik ook gedacht,maar die krijg ik nooit zo afgesteld dat er in de verticale leiding van 70 cm bv 50 cm water blijft staan.Wanneer het niveau lager staat komt er volgens mij lucht in door het vallende water.
Ik heb een 45 gr bocht (naar beneden gericht) aan de binnenkant van het filter gemonteerd.Dat helpt iets.Vreemd genoeg zuigt hij enkele seconden geen lucht aan en begint dan heel snel het niverau te verlagen en weer veel lucht aan te zuigen en blijft vervolgens dit proces constant herhalen.

Johan

BeantwoordenCiteren
Hokie
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Moi,

Dan zuigt de leiding dus meer water dan de pomp kan leveren. Is het misschien mogelijk om de uitvoer in je filter iets te verkleinen. Even tijdelijk zodat je kunt zien of het probleem verholpen wordt??

Hokie

BeantwoordenCiteren
xxx
 xxx
Lid
Topic starter  

hallo hokie,

Ik heb geprobeerd om de uitgang te verkleinen maar dat luistert zo nauw dat iets meer opening luchtbellen geeft en bij iets afsluiten stroomt het filter over.... dus dat is te veel risico als ik niet aanwezig ben.Jouw oplossingen zijn heel logisch maar dit is wel een heel raar probleem.Misschien moet ik in de horizontale leiding een vertikale pijp monteren met open bovenkant waar de lucht kan ontsnappen?

BeantwoordenCiteren
hutte095
Lid
Deelgenomen: 16 jaar geleden

lucht is lichter dan water en centrifugeert dus naar binnen je filter in.
Is de vortex aan de bovenzijde open? of zit hier een deksel op?
Probreer tijdelijk de vortex aan de bovenzijde zo goed mogelijk af te dichten met een vuilniszak en deze GOED dicht te plakken met ducktape.
Proberen waard.
Als dit werkt ligt het dus aan je vortex.

Succes

BeantwoordenCiteren
Jemaintiendrai
Lid

:eek:Behalve, dat je een enorme vijver hebt!!!
Ik heb dat anders gedaan.
Ik heb de uitvoer op een bepaald punt iets weer naar boven toe lopen.
Als het heel veel lucht is, zou je hier een opening kunnen creeren waardoor het lucht er weer uit kan.
Zelf heb ik dat niet en herken dus wel een beetje dat lucht happen.
Ik heb de uitloop onder water en behalve dat het geregeld ff een keer blub:D zegt, heb ik er geen hinder van.

Sterker nog, ik vind het wel mooi zo.:cool:

BeantwoordenCiteren