Forum
Gisteren gezien in een vijverwinkel , alsook te vinden op de site van Velda : de i-Tronic .
Het zou een nieuw toestel zijn die draad en slijmalgen uit het water haalt / houd .
Heeft er iemand dit toestel al ?
werkt het inderdaad ?
of betreft het weeral een lapmiddeltje ?
mvg
Mic
Ik ben eens gaan snuffelen op het net over deze i-tronic maar vind niets over de werking.
Er wordt voor gewaarschuwd om het niet in koivijvers te gebruiken omdat dit toestel kan leiden tot vissterfte.
Dus denk ik dat het voor andere vissen ook niet zo gezond zal zijn.
Ik heb de I-tronic IT-15 nu een week in gebruik.
Het draadalg is nog niet helemaal verdwenen maar wel minder geworden. Het apparaat is nu ingesteld op 40%. Er werd geadviseerd om het percentage langzaam op te voeren.
Het apparaat is in te stellen van 5-50%, er is ook in superboost instelling.
Ik heb wel een foldertje meegenomen . De technische uitleg erbij : De kern van de i-tronic bestaat uit een diode uit een speciale koper legering . ( bij mijn weten moet koper inderdaad gemeden worden in de vijver ) en een anode van RVS . dmv een microprocessor worden op regelmatige tijdstippen pulsen gestuurd naar de kern en er komen positief geladen koperionen vrij . Dat ligt tussen de 0,2 en 0,3 PPM een voor mens , dier en plant absoluut veilige dosis .
Aldus het foldertje . Het schijnt het dus wel degelijk onschadelijk te zijn . De koperlegering deed mij inderdaad een beetje argwaan krijgen , vandaar mijn vraag op het forum .
Mic
Koper in de vijver ? Volgens mij niet aan te raden.
Op de duur stapelen deze koperionen zich toch op in de vijver of zie ik dat verkeerd ?
koper stapelt zich op in de vis.. meer bepaald in de lever. als die verzadigd zit komt alles ineens vrij wat tot sterfte leidt. niets aan de hand dus zolang het levertje het uit houdt.
mvg, Timpie
oké , ik denk dat ik voldoende weet . We zullen dat dus netjes in de winkel laten liggen . Ik vond het tamelijk prijzig ook trouwens .
Ik zal m'n stokje dus niet te ver weg steken dan 😀
thx voor de reakties
Mic
Ik heb zeer goed resultaat met draadalg poeder van
"perfect pond" biologisch en overdosering kan niet.
Peroxid is een middel dat gebruikt wordt tegen draadalgen.Het is een volkomen natuurlijk produkt.Het zorgt ervoor dat de algen loskomen en stijgen naar de oppervlakte zodanig dat ze door de skimmer afgezogen worden.Natuurlijk kan je deze ook met een fijn schepnet afscheppen.
Dit middel is zeer effectief tegen draadalgen.
Je kan het kopen bij Methorstkoi in Nederland.
Je kan het produkt bestellen op vogende site: http://www.shop.koi-tech.nl/shop/index.ihtml
bedankt allen voor de nuttige tips .
De algen op zich waren nu niet echt het probleem , ik vroeg me alleen af als iemand het betreffende toestel had en of het ook effektief werkte .
toch bedankt
mvg Mic
Originally posted by ivesd
[B]Het is een volkomen natuurlijk produktWat versta je onder 'volkomen natuurlijk'..... kan ik het ergens
vinden, plukken, opscheppen....Peroxid- Peroxide-Peroxyd of natriumcarbonaatperoxihydraat.
Een meer gebruikelijke naam is natriumpercarbonaat. Het is een nieuw zuurstofbleekmiddel dat waarschijnlijk op grote schaal in
de wasmiddelen gebruikt gaat worden.
Formule: 2Na2CO3.3H2O2Je kan het beschouwen als 2 moleculen soda chemisch gebonden
met 3 moleculen waterstofperoxide. Dit molecuul valt uiteen in zuurstof, water en soda. Je zult je pH dus in de gaten moeten
houden.Er is dus niets 'natuurlijk' aan deze stof, een product
uit de chemische fabriek dat vervalt tot onschuldige stoffen.
Bij deze afbraak ontstaan wel tijdelijk zuurstofradicalen.....Groet, Arthur.
Heb ik het dan goed als ik concludeer dat in principe alleen de zuurstof de draadalgen moet bestrijden, water is er al dus dat doet niets, en soda verhoogt de carbonaat hardkeid en de Ph, iets wat de groei van draadalgen eerder stimuleert dan afremt. Of is mijn conclusie dan te kort door de bocht ?
Piet
Originally posted by Piet
Heb ik het dan goed als ik concludeer dat in principe alleen de zuurstof de draadalgen moet bestrijden, Piet
Ja en nee, het is wel het zuurstof, maar niet zoals
we het inademen, als O2, maar als reactieve zuurstof,
die ontstaat als je waterstofperoxide gebruikt, dus zeer
sterk oxiderend, radicaalreacties dus.
Ditzelfde treedt op als peroxide uiteenvalt. Ook aan
waterstofperoxide hebben je draadalgen een 'hekel'.
Je vissen ook trouwens.......
Groet, Arthur.
Ik heb sinds februari van dit jaar een I-tronic draaien, ik heb geen draadalg in de vijver, schoon helder water en mijn vissen zijn allemaal springlevend. Tot op heden ook de koperpatroon niet vervangen. Mijn I-tronic staat nu al enige maanden op 25%.
Ben zeer tevreden over dit artikel.
[QUOTE=Wahdagie]
Originally posted by ivesd
[B]Het is een volkomen natuurlijk produktWat versta je onder 'volkomen natuurlijk'..... kan ik het ergens
vinden, plukken, opscheppen....Peroxid- Peroxide-Peroxyd of natriumcarbonaatperoxihydraat.
Een meer gebruikelijke naam is natriumpercarbonaat. Het is een nieuw zuurstofbleekmiddel dat waarschijnlijk op grote schaal in
de wasmiddelen gebruikt gaat worden.
Formule: 2Na2CO3.3H2O2Je kan het beschouwen als 2 moleculen soda chemisch gebonden
met 3 moleculen waterstofperoxide. Dit molecuul valt uiteen in zuurstof, water en soda. Je zult je pH dus in de gaten moeten
houden.Er is dus niets 'natuurlijk' aan deze stof, een product
uit de chemische fabriek dat vervalt tot onschuldige stoffen.
Bij deze afbraak ontstaan wel tijdelijk zuurstofradicalen.....Groet, Arthur.
Beste Wahdagie,
Ik heb je al gemaild over wat je hier zei, zou je misschien willen mailen voor verduidelijking naar [email]pluis_pluisje@hotmail.com[/email]?
Waarom niet hier de discutie voeren. Hebben wij er misschien ook iets aan.
Pluis wrote: Beste Wahdagie,
Ik heb je al gemaild
Je mailde me dat je een profielwerkstuk wilde maken
over natriumpercarbonaat (peroxyd= Oxyper)
Welk doel dient dat werkstuk? Vijver gerelateerd?
Arthur. ( met inlogproblemen op dit forum... 🙁 )
Wel Wahdagie wrote: Je mailde me dat je een profielwerkstuk wilde maken
over natriumpercarbonaat (peroxyd= Oxyper)Welk doel dient dat werkstuk? Vijver gerelateerd?
Arthur. ( met inlogproblemen op dit forum... 🙁 )
Nee, niet vijver gerelateerd... Deze stof zit ook in schoonmaakmiddelen en vlekverwijderaars die gebruikt worden om wijn,koffie,thee en fruitvlekken te verwijderen. Over een aantal van deze vlekverwijderaars doen wij ons profielwerkstuk. Het is nogal van belang om de precieze werking van de bestanddelen te weten omdat het werkstuk scheikundig onderbouwd moet worden.
We hebben één versie van ons werkstuk vandaag ingeleverd, maar als u alsnog uit zou willen leggen hoe deze stof werkt, graag!! Ik ben erg benieuwd na weken zoeken 🙂
Groetjes Martje
Pluis wrote: Nee, niet vijver gerelateerd... Deze stof zit ook in schoonmaakmiddelen en vlekverwijderaars
De stof wordt inderdaad voor vele toepassingen gebruikt. Vooral omdat
de reststoffen milieutechnisch onschadelijk zijn.
In de Engelse nomenclatuur wordt deze stof vaak Sodium Carbonate
Peroxyhydrate genoemd en heeft de volgende molecuulsamenstelling:
2 Na2CO3.3H2O2
In water valt het uiteen in soda (Na2CO3) en waterstofperoxide (H2O2)
Soda lost makkelijk op in water en geeft een sterke alkalische reactie.
2 Na2CO3.3H2O2 ----> 4 Na(+) + 2 CO3(2-) + 3 H2O2
Waterstofperoxide is een sterke oxidator dat meestal in water
uiteen valt in water en atomaire zuurstofradicalen:
H2O2 ---> H2O + O. Het instabiele zuurstofatoom met het ongepaarde
electron is zeer reactief en kan vele stoffen oxideren.
Ook kan H2O2 uiteen vallen in twee OH. radicalen die ook zeer reactief
zijn. Veel organismen hebben een enzym (catalase) om
waterstofperoxide onschadelijk te maken, zodat er moleculaire zuurstof
en water overblijft.
2 H2O2 ---> 2 H2O + O2
Natriumpercarbonaat wordt gecoat en ongecoat verkocht. De coating
dient natuurlijk voor een grotere stabiliteit.
Een 1 % oplossing heeft een pH=10. De oplosbaarheid is ongeveer
140 gram per liter bij 20 °C
http://www.chem-world.com/faq.htm#what_is_sodium_percarbonate
http://www.chem-world.com/pdf/sodium-percarbonate-specifications.pdf
http://www.ocichemical.com/webapp/ociapp/products/msds2_us.pdf
http://www.solvaychemicals.us/pdf/Sodium_Percarbonate/TechPCS.pdf
http://www.seps.org/cvoracle/faq/catalase.html
Groet, Arthur.
Geweldig!! Dit is precies wat ik nodig had! Erg bedankt. Dit is ongeveer wel het niveau waarop wij het moesten verwerken in ons werkstuk. Bedankt voor de hulp 🙂
Martje