Forum

Nieuwe filter

6 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
2,890 Bekeken
LucUM
Lid
Deelgenomen: 20 jaar geleden
Topic starter   [#3356]

Hallo,

Ik heb net een vijver aangelegd met een inhoud van een goede 20m³. Ik ben van plan om koy's te houden. Ik heb ook een filter gebouwd waarin ik nu de compartimenten ga indelen. Hierover heb ik wat vraagjes.
De vijver is onderaan met 2 apparte buizen + kranen (63mm) verbonden met het eerste compartiment (vortex 90cm). Het filter heeft een breedte van 90cm. Elk compartiment loopt over via een schot naar de onderkant van het volgende compartiment. Dan was ik van plan een compartiment van 50cm, waarin 40 borstels van 70cm lengte (15cm diameter).

Dan was ik van plan om japanse matten te zetten. Ik dacht aan een compartiment van 60cm. Ik heb nu 6 matten gekocht van 90cm/60cm/6cm. Dit zijn echter geen echte japanse matten maar filterschuim (ook blauwe matten, fijnheid 'midden'). De leverancier zegt mij dat dit even goed is. Ze kosten trouwens ook 40€ per stuk. Hierover een eerste vraag: is dit werkelijk zo en hoe stel ik deze matten dan best op. Vertikaal met tussenin stukjes mat, of horizontaan telkenmale links en rechts verschoven en met een spatie tussenin, of recht met de tussenstukjes schuin en hoe groot moet die spatie zijn? Een japanse mat is echter 3.5cm, waardoor het contact met het water toch groter is?

Het volgend compartiment had ik gedacht aan biobloks of lavasteentjes. Wat is het beste? Of beiden?

De pomp wordt bovenop het laatste compartiment aangesloten. Het is een optiplex 20000 van OASE en geeft 18m³/h. Met de nodige leidingverliezen schat ik dat ik op 12 m³ zal komen (aftakking naar waterval van +-50cm hoog).

Alvast bedankt

Citeren
josl
 josl
Lid

hallo,

die sponzen matten zou ik niet gebruiken,deze slibben snel dicht en gaan niet erg lang mee,
ga voor de echte japanse mat of matala matten.
betrer doorstroming en steviger.
als steentjes zou ik gla-foam gebruiken, erg goed bacterieoppervlak,en met oesterschelpen in verwerkt,voor stabiele ph

groetjes

BeantwoordenCiteren
Pietje
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden

eerst en vooral het is 1koi 2 koi 3 koi 4 koi ...

en het is Optimax en niet Optiplex

ik zou ook glafoam gebruiken in de laatste kamer en er ook een zak bacta pur lithaqua bijdoen

BeantwoordenCiteren
LucUM
Lid
Topic starter  

Bedankt voor jullie reactie.

Wat is glafoam en waar kun je dat kopen?
Misschien ook jullie voorkeur voor het plaatsen van de japanse matten (zie vraag)

BeantwoordenCiteren
Pietje
Lid

BeantwoordenCiteren
Tommeke
Lid

Amaai 45€ voor een zakske van 20 liter

BeantwoordenCiteren