Forum

Plantenfilter

6 Berichten
2 Gebruikers
0 Reactions
4,339 Bekeken
Kevindeleu
Lid
Deelgenomen: 17 jaar geleden
Topic starter   [#4070]

Hallo,
Ik ben hier nieuw op het forum. Ik ben van plan om een plantenfilter te maken voor mijn vijver. Ik denk aan het upflow priciepe die als watervalletje in de vijver loopt. Mijn vijver is 4,20 x 2,20 m en gemiddeld 1 m diep.
Hoe groot (breedte x lengte) zou ik die plantenfilter maken?? Diepte zal ik 80 cm nemen: 10 cm water, 70 cm substraat.
En welke pomp kan ik best gebruiken??

Citeren
Hokie
Lid
Deelgenomen: 18 jaar geleden

Moi,

Wil je alleen werken met een plantenfilter?
Je hebt een vijver, maar wat voor vijver, zit er vis in, wat voor vis. Ben je van plan om misschien je bestaande filter te vervangen voor een PF?
Zonder verdere info zal het moeilijk worden om hier een antwoord op te geven.

Hokie

BeantwoordenCiteren
Kevindeleu
Lid
Topic starter  

Ik zou alleen een plantenfilter gebruiken. Er zit nu een kleine filter in met UV lamp (ik denk +/- 6watt), maar dit is zeker niet voldoende. Qua vis zitten er enkel wat goudvissen in: een stuk of 10 en wat karpers (zwarte): +/- 10 st en een grote sobinkin +/- 25 cm. + tal van kleine jongen van die sobinkin.
Ik wil een deel van de vijverplanten wegdoen en dit gaan opvangen met een plantenfilter.
Indien later van tijd mijn water beter is dan zou ik eventueel wat grotere koi's insteken.
Ik had gedacht aan een stuk of 5. (+/- 25 cm)
Mijn kleine filter zou ik ook nog laten staan. Nu ik ze toch heb.

BeantwoordenCiteren
Hokie
Lid

PF zou toch al snel 1 x 1 meter zin, dacht ik zo, alles wat hij groter wordt is meegenomen. Hangt ook van de ruimte af die beschikbaar is. Indien je er koi in doet, is het toch raadzaam om er in jouw geval een 36 Watt UV-lamp tussen te plaatsen. Je pomp moet tenminste 6000 liter/uur opbrengen. Houd rekening met verlies door weerstand en opvoerhoogte, want ik neem aan dat de pomp op de bodem komt te staan?

Hokie

BeantwoordenCiteren
Kevindeleu
Lid
Topic starter  

Ja, pomp komt op de bodem te staan, op een diepte van +/- 1,20 m. en gaat dan omhoog naar de PF. PF zal +/- halve meter boven de grond uitsteken denk ik.
Welke pomp is qua prijs/kwaliteit daar het beste voor??
Plaats voor de PF heb ik genoeg. Ik denk ergens max 1 m breed te gaan en zeker 1,50m lang.

BeantwoordenCiteren
Hokie
Lid

Tja, hangt volledig van je budget af en welke kwaliteit je wilt, hieronder een paar voorbeelden met Wattage en prijs;
Vijverpomp ECO-X .7500 (7500 LTR) 85 Watt € 299.00 Messner pomp
Nautic N.8000 125 Watt € 119.00
Aquamax .6000 ECO 60 Watt € 329.00 Oase pomp
.Pond Eco 8.000 80 Watt € 99.95 Superfish pomp

Zoals je ziet is er een verscheidenheid in aanbod en prijs.
Groetjes,

Hokie

BeantwoordenCiteren