Forum
hallo
wie kan me vertellen hoe ik het best een vijverfilter reinig.
eventueel de frequentie en waar moet ik voor oppassen.
mvgr
een filterbleuke
Zie mijn antwoord op je andere vraag,
het principe is eenvoudig
- zorgen dat er zo weinig mogelijk slib-opbouw is in 2 & 3
( indien er drainage mogelijk is - regelmatig doen !!!
- filtermateriaal zoveel mogelijk met rust laten
- als je een vortex hebt is dit ook van toepassing op comp.1 indien niet moet hier het grof vuil worden opgevangen en moet dit dus ook regelmatig worden proper gemaakt (hier dus mechanische filtering en geen biologische zoals in comp. 2 & 3)
Zuurstof niet vergeten !!!
Kleine reiniging (elke dag in de zomer)
Sluit de grote sluitklep van de bodemdrainage tussen de vijver en de vortex en open de bodemdrainage van de vortex. Terwijl het water zakt tot het overloopkanaal borstelt u zachtjes het bodemvuil mee naar het afvoerkanaal toe. Open dan de grote sluitklep en de vijver zal trachten om het waterpeil in de vortex op gelijke hoogte te brengen met zijn eigen peil (wet van de communicerende vaten), waardoor er een sterkere aanzuiging ontstaat en het water in de vortex zal versnellen.
U kan dit enkele malen herhalen tot er zuiver water uit de inlaat komt. Sluit tenslotte de bodemdrainage van de vortex af en zorg dat de grote sluitklep tussen de vijver en de vortex open staat.
Grote reiniging
Zet de circulatiepomp af en sluit de grote sluitklep van de bodemdrainage tussen vijver en vortex. Open de bodemdrainage van de vortex en de volgende prefilter en laat zowel de vortex als de prefilter leeglopen. Open dan de grote sluitklep van de bodemdrainage tussen vijver en vortex.
Het laten leeglopen van de prefilter achter de vortex heeft als doel dat er geen water uit de prefilters kan teruglopen in de vortex. Anders zou u het waterpeil nooit zo laag krijgen in de draaikolkfilter.
U verbruikt een massa water met deze reiniging. Ze heeft als doel om de drainageleidingen extra te reinigen. In de zomer kan u dit eenmaal per week uitvoeren. Bij lagere temperaturen is eenmaal per maand voldoende.
Enkele algemene tips
*Breng nooit de vlotter van de automatische watervulling aan in de vortex. U verstoort de watercirculatie en de goede werking.
*Werk met zo weinig mogelijk bochten in de bodemdrainage die verbonden moet worden met de vortex. Dat werkt remmend op de wateraanvoer en vuil kan verstoppingen veroorzaken in de bochten.
*Sluit nooit meer dan twee gecombineerde bodemdrainage aan op de vortex. U maakt het systeem nodeloos ingewikkeld en u belemmerd een goede werking. Het is beter om dan met twee vortex systemen te werken.
*Plaats een sluitklep op elke drainageleiding die naar de vortex loopt. Deze sluitkleppen moeten binnen handbereik zijn in de filterkamer.
*Zorg dat de bodemdrainage van de vortex en de prefilters, die naar de afvoerkamer lopen, vlak liggen. Anders heeft u moeilijkheden om de filters volledig te laten leeglopen.
*De sluitkleppen van deze bodemdrainages liggen naast mekaar in de afvoerkamer, ze worden nooit aan de zijde van de filters geplaatst.
*Liggen de afvoerleidingen te diep, zodat de sluitkleppen onbereikbaar zijn, verleng dan de schuifleidingen en veranker deze in de zijwand. De handvaten worden tenslotte bovenaan de nieuwe schuifleidingen gemonteerd.
*In een vortex hoort geen filtermateriaal thuis, daarvoor dienen de prefilters!
*Reinig de vortex eenmaal per dag in de zomer. Voer een grondige reiniging door om de maand. In koudere perioden kunt u met de grote reiniging stoppen en mag u de dagelijkse reiniging afbouwen naar een maal per week.
Met vriendelijke groeten,
Edwig
🙂 bedankt voor de snelle en zeer grondige en uitgebreide reply.
één probleempje toch, bij mij zitten er helemaal geen sluitkleppe, of kranen of dergelijke op de filter, het is een rechthoekige bak met 3 kamers onderling verbonden via een doorgang onderaan in de bak.
de eerste kamer zijn borstels
de tweede zijn plastic buisjes
de derde is substraat en daarbovenop japanse matten
hoe pak ik dit het beste aan ?
Is het interresant om onderaan een soort rooster te leggen waardoor eventueel vuil water of slib gescheiden wordt van het filtermateriaal
alvast bedankt
Patrick
In elk geval onderaan een rooster leggen dat boven de invoer komt van het water uit het vorige compartiment ! ( dit kan op stukjes PVC buis die je rechtzet ) Op die manier kan eventueel vuil nog steeds bezinken.
Deze roosters zijn te koop in de betere vijverwinkel ( niet zomaar eender wat gebruiken )
Op dit rooster leg je de zuurstofsteentjes en daarboven komen uw matten of flocor (plastic buisjes). Die plastic buisjes doe je beter in een net ( afdeknet of zo ) zodat je deze er eenvoudig terug kunt uithalen ( eventueel verdelen in 2 of 3 pakketten )
Het beste zou zijn dat er een afloop was in elk compartiment, maar om dit nu nog te maken zal moeilijk zijn denk ik. Hiervoor moeten de zijkanten schuin aflopen naar het midden waar de afloop is. Het vuil hoopt zich daar dan op en als je de kraan dan even opent ben je van die smurrie vanaf.
ik heb weer het woord zuurstofsteentjes gebruikt.
Mijn verontschuldigingen, dit moest zijn LUCHT-steentjes uiteraard.
:confused:
Beste Patrik
Een filter schoonmaken moet je pas doen als het echt noodzakelijk is. Er zitten namelijk vele bacterien, en als het goed is ook tubifex oderin je filter. Als je dat allemaal weg haalt zal je filter minder goed gaan werken, en zal het een paar weken duren voordat je deze waterzuiveraars weer hebt opgebouwd.
Deze wormpjes eten namelijk het slib dat onderin je filter zit. en doen nuttig werk ivm zuivering van je water.
Beste John,
Volledig akkoord met wat je zegt, maar toch even een verduidelijking.
Vervuiling in het water wordt door bacteriën omgezet in voeding waarvan zij, en andere organismen zoals algen, leven. Bacteriën vermeerderen en worden opgegeten door grotere organismen zoals Rotifera en Zooplankton. Die zijn op hun beurt voeding voor larven, insecten, wormpjes, slakken, enz, die op hun beurt als maaltijd dienen voor vissen. Zo gaat er in de natuur niets verloren.
Slib bestaat uit levende en dode bacteriën en uit vaste stoffen die (nog) niet afgebroken zijn door bacteriën. Niet alle vaste stoffen zijn biologisch afbreekbaar. Het gevaar met slib is dat het anaëroob kan worden en dat er anaërobe bacteriën gaan ontwikkelen. Die wil je absoluut niet in je systeem. Het is dus veilig om geregeld het slib dat zich onder de filters opstapelt te verwijderen, tenzij je bacteriën inzet die het slib verder afbreken. Die zijn in de handel verkrijgbaar (PSB, Bacta-Pur Sludgebusters).