Forum
Hallo,
Ik heb een vijver met een pompgevoerde filter( biotec 10 ). De pomp is een Messner P 6000. Deze pomp staat buiten de vijver.
Met een doorvoer en een 50 mm PC buis wordt het water vanuit de vijver in het filter gepompt.
Dit gaat allemaal prima, alleen moet ik erg vaak de pomp schoon maken omdat deze dan verstopt begint te raken. Ook ontstaat er erg veel slib in het filter. ( 2 cm per week).
Is dit normaal?
Om het filter wat te ontlasten van al dat slib ben ik van plan om een voorfilter te maken. Dit moet iets worden in de richting van bijvoorbeeld een specikuip met daarin borstels. De toevoer van het water vanuit de vijver zou dan moeten lopen via zwaartekracht.
Hiermee zou ik in 1 keer twee problemen oplossen, namelijk de pomp verstopt niet meer, omdat al het grove vuil in de voorfilter blijft zitten en mijn filter vervuilt ook niet meer zoveel. Ik hoef dan alleen elke week de voorfilter schoon te maken.
Heeft iemand iedeen/adviezen voor mij om dit te realiseren? Met name de toevoer vanuit de vijver naar het voorfilter. Ik lees in artikelen dat ik een 110 mm buis nodig heb voor maximaal 6000 liter per uur doorvoer.
Alvast bedankt,
Groeten,
Mark
U pakt het probleem verkeerd aan.
De pomp zal door zijn krachtige aanzuiging er voor zorgen dat het vuil niet kan bezinken in deze kamer. U kan best een pomp kopen met voorfilter. Deze pomp heeft een klokhuis waarin zich een mand bevind die alle onzuiverheden tegenhoud.
Nog beter is de filter onder te brengen in een filterkamer. Het water in de filter staat dan gelijk met het waterniveau in de vijver. Zo kan u de pomp 'achter' de filter plaatsen onder waterniveau.
Schrik voor de zware aanpassing? Kost zo'n pomp te duur?
Een pomp die werkt op de wet van de communicerende vaten zal zijn kracht gebruiken om het water te laten circuleren. Een pomp die het water moet opvoeren zal niet alleen meer vermogen moeten bezitten, ze is minder functioneel en verbruikt veel meer elektriciteit.
Veel succes,
Edwig
Hallo Edwig,
Bedankt voor de snelle respons.
U schreef:
De pomp zal door zijn krachtige aanzuiging er voor zorgen dat het vuil niet kan bezinken in deze kamer.
Het lijkt mij dat er evenveel water door deze eerste bak stroomt als ik de pomp direct hierachter zet of helemaal achter in de filterlijn. De capaciteit van de pomp blijft toch hetzelfde of zie ik iets over het hoofd?
U schreef:
Nog beter is de filter onder te brengen in een filterkamer. Het water in de filter staat dan gelijk met het waterniveau in de vijver. Zo kan u de pomp 'achter' de filter plaatsen onder waterniveau.
Lijkt mij de meest ideale oplossing, alleen denk ik niet dat mijn filter daar geschikt voor is (Oase Biotec 10 ). Deze heeft een invoer van( geloof ik ) 50 mm en een uitvoer van 70 mm. Bijkomend probleem is dat de uitvoer op ongeveer de helft van de hoogte van het filter zit en de invoer vrijwel bovenaan.
Dit zou betekenen dat ik het filter om moet draaien zodat het water uit de vijver via de huidige uitvoer in het filter stroomt.
Dan zou ik voor de invoer een extra kamer kunnen maken om het grove vuil te laten bezinken.
"Gemakkelijker" is het dan misschien om een compleet nieuw filter werkend op basis van gravity te kopen...
Stel dat het wel mogelijk is om dit filter om te draaien, is een doorvoer van 70 mm dan wel genoeg? En geeft het geen problemen als ik het water uit de vijver via een doorvoer, 50 cm onder het wateroppervlak eruit haal ipv de bodem?
Zijn er mischien andere manieren om dit toch met mijn huidige filter voor elkaar te krijgen?
U schreef:
Schrik voor de zware aanpassing? Kost zo'n pomp te duur?
Nee ik heb totaal geen schrik voor de aanpassing en ook zo'n pomp is niet te duur, maar ik wil, vanwege nare ervaringen, geen pomp IN de vijver. Daarnaast zou ik ook het liefst dit filter willen behouden. Het doet namelijk uitstekend zijn werk. Ik heb alleen het probleem met de verstoppende pomp.
Ideeen/oplossingen/sugesties?
Mark
Nou, ik zou je een hoop tips & trucs kunnen geven. Ik heb zelf ook een voorfilter gebouwd .. van een regenton. Het water komt via een bodemdrain onder een bocht van 90 graden het vat in lopen. Vat -> communicerend vat, het vortex idee zeg maar. Bovenin het vat heb ik de pomp liggen in een vijvermandje. De pomp pompt het bovenste water op naar een vierkamer filter die dan onderdak staat. In mijn eerste filterkamer bevinden zich de borstels, maar ok, je zou ook iets met borstels kunnen maken in het voorfilter zelf.
Alle drap zakt naar de bodem, en kan zo af en toe uitgeschept worden als ik de bak leegpomp met schuifkraan dicht.
Ik heb gekozen voor deze constructie om niet een heel filtersysteem op gelijke hoogte met de vijver te maken. Daar had ik niet veel trek in. Alles werkt prima.
Ik geloof dat het de bedoeling is om een goede en 'betrouwbare filter te bouwen waarbij er zo weinig mogelijk mechanische krachten (lees elke dag op uw buik liggen om dingen te reinigen die verstopt raken) te pas komen.
Er zijn altijd mensen (zie voorgaande antwoord) die een oplossing vinden. Maar een reden als 'ik had geen trek om het filtersysteem op gelijke hoogte te bouwen met de vijver' is een drogreden om te verzwijgen dat het beter kon (en kan).
U schrijft: 'Het lijkt mij dat er evenveel water door deze eerste bak stroomt als ik de pomp direct hierachter zet of helemaal achter in de filterlijn. De capaciteit van de pomp blijft toch hetzelfde of zie ik iets over het hoofd?'
Als u de pomp vooraan de filter zet zal deze het water onder pompkracht in de filter pompen. De grotere uitgang aan de andere zijde dient om het water volgens de wet van de zwaartekracht te laten wegstromen (dus zonderd druk). Door de pompkracht in het begin te plaatsen kan het water in de voorfilter niet bezinken en de pomp krijgt de volle laag wat vuil water betreft (ze pompt als eerste het vervuilde water op).
Wanneer de pomp achteraan de filter wordt geplaatst, zal zij de filter als het ware gaan leegzuigen, waardoor het waterniveau in de filter zakt. De vijver zal (volgens de wet van de communicerende vaten) trachten om het waterpeil in de filter op gelijke hoogte te brengen. Ze stuurt dus bodemwater van de vijver naar de filter omdat de pomp achteraan water wegtrekt. Het resultaat is dat het eerste compartiment een watertoevloed krijgt zonder pompkracht (langzamer) waardoor het grove vuil kan bezinken. De pomp achteran krijgt geen of minder vuil te verwerken omdat de filter zijn reinigende functie ook daadwerkelijk uitvoert. In het kort: u plaatst de pomp achter het zuiveringssysteem, niet daarvoor.
U zal waarschijnlijk moeten kiezen voor een nieuwe meerkamerfilter, omdat uw systeem op een andere manier werkt en daarvoor ook zo is ontworpen.
Ik hoop dat het begrijpelijk is uitgelegd, want er zijn veel hobbyisten die dit punt nog niet snappen. Een van de redenen waarom een uv-filter achteraan kan bij een ondergronds systeem en niet bij een bovengronds systeem is idem-dito. Doordat de filter (bovengronds) bij de uitgang werkt op zwaartekracht, zal de dunne leiding van een uv-filter (meestal 50mm) remmend werken. De filter gaat dan overlopen. Daarom wordt bij een bovengronds systeem de uv-filter vóór die pomp geplaatst.
Weer is het resultaat nefast: de uv-filter zowel als de pomp krijgen het eerste vuil te slikken!
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Hallo Edwig en Harry,
Bedankt voor de replies en de uitleg. Het een en ander is me nu duidelijkgeworden (oa doorstroom eerste bak met daarachter pomp). Het is eigenlijk vrij logisch dat het niet werk waneer je de pomp meteen achter het eerste vat zet. Een puntje waar ik overheeb gekeken heb.
Ik heb besloten om maar eens te gaan kijken naar een goed gravity systeem. Ben ik meteen van een heleboel problemen in 1 keer af.
Nogmaals bedankt!
Groeten,
Mark