Forum

Welke filter?

12 Berichten
7 Gebruikers
0 Reactions
4,860 Bekeken
cramy
Lid
Deelgenomen: 22 jaar geleden
Topic starter   [#1908]

Hallo beste vijver liefhebbers,

Ik zit met volgend dilemma i.v.m. de aankoop van een filter installatie voor mijn nieuwe vijver.:confused:
Het gaat hier over een vijver van +/- 8500 L. max 1,2m diep, met een zware vis bezetting (eventueels koi’s) en enkele planten.
Ik had gedacht aan een Aquamax 10000, een Biotec 12 of 18 en een Bitron 36, dit allemaal van Oase.
Deze opstelling werd mij ook aangeraden door een vijvercentrum.

Nu vorig weekend ben ik langsgegaan naar een opendeurdag van een tuincentrum waar ze me de Biotec filters hebben afgeraden als teveel onderhoud en niet vorstvrij (zij hadden klachten gehad van klanten met Biotec 10 die de filter sponzen ieder week moesten kuizen).
De persoon van het tuincentrum rade me een poly tech 3 kamer filter aan met een ander UV-lamp op basis van High frequentie.

Ik terug naar het vijvercentrum voor meer informatie rond de poly tech 3 kamer filter. Deze filter werd daar ook verkocht maar zij hadden een betere ervaring met de Oase filters en beweerden dat men bij de poly tech 3 filter om de drie dagen de kraan van de conische filter eventjes moest opendraaien om het bezinksel te verwijderen. Zij hadden daar ook verschillende Biotec 10 draaien voor hun vijverbakken voor de verkoop van koi’s en hadden daar weinig onderhoud aan en er waren ook geen problemen voor in de winter. Ze rade me wel aan de filter eventueel te isoleren in de winter.

Zijn er personen die ervaring hebben met deze filters? Zijn deze positief of negatief? Is er veel onderhoud aan?:confused:

Ik zou graag tegen eind deze week een beslissing nemen aangezien er momenteel speciale acties lopen in het tuincentrum.

Groeten,
Marc.

Citeren
arend039
Lid
Deelgenomen: 23 jaar geleden

Hallo Marc
Ik zou zeker voor een meerkamerfilter en een UV lamp en beluchting gaan de Biotec is totaal ongeschikt (helaas) voor een Koi vijver
Zoek eens onder artikelen op deze site of bezoek enige Koi dealers
verder kun je de sites van hobbyisten eens bezoeken laat je eerst vakkundig adviseren verdiep je eens goed in deze materie dit zal later grote teleurstelling voorkomen Bij een overbezetting aan vis
Zal er ook gekozen moeten worden voor een groter filter je vissen worden ook groter en kunnen de boel aardig vervuilen laat ons eens weten waar je keus op is gevallen

BeantwoordenCiteren
10968anonymous

Ik had vroeger twee biotec 10 en daarvoor een UV-lamp, ook van OASE.
OASE mag dan al goeie pompen hebben, hun filters zijn voor Koi-vijvers eigelijk totaal ongeschikt.
Ook ik moest elke week de sponsen afspuiten, telkens weer verstoorde dit de filter (en de bacterien die er door het vele kuisen wellicht nooit inraken). Het eerste jaar werkte alles nog redelijk, het tweede jaar had ik groen water.
Ik heb eind vorig jaar alles verkocht en vervangen door volgende opstelling :
UV-lamp (55w, die van oase had maar 25 w)
vierkamerfilter + vortex (1 borstels, 1 japanse mat, 1 ringen, 1
grof filtermateriaal)
bijgebouwde plantenfilter (4 meter op 1,3 meter) upflow
beluchtingspomp Alita High blow 40l

Dit werkt veel optimaler.

Alain

BeantwoordenCiteren
Webmaster
Lid Admin
Deelgenomen: 27 jaar geleden

Perfect filteronderhoud voor koivijvers betekent onder andere de kraantjes regelmatig eens openzetten om het vuil te verwijderen.

BeantwoordenCiteren
cramy
Lid
Topic starter  

Eerst en vooral bedankt voor jullie bevindingen.

Ik heb ondertussen al met verschillende personen gesproken en heb de piste van de Oase filter verlate.:o

Ik dacht dus een Poly tech 3 filter te nemen, totdat ik in contact kwam met een persoon die zelf filters maakt. Die persoon blijkt heel wat ervaring te hebben met filters en het polyesteren van vijvers. Eén van de voordelen is dan ook dat de filter volledig op maat gemaakt wordt.

Vermoedelijk ga ik dan ook momenteel enkel de Aquamax10000 aanschaffen. Voor de juiste UV lamp en beluchting zal ik nog wat verder informatie zoeken.

Hopelijk krijgen we de volgende dagen niet te veel regen zodat we eindelijk kunnen beginnen met het polyesteren.

Eens de vijver volledig is afgewerkt zal ik zeker enkele foto’s nemen en deze doorsturen.

mvg,
Marc.

BeantwoordenCiteren
Maggy
Lid

ik word niet goed als ik dit lees.
Ik heb de biotec 36 aangekocht voor een koivijver van 30.000 L.
En jullie zeggen dat dit niet geschikt is voor een koivijver ?

BeantwoordenCiteren
Tommeke
Lid

jaja maar nen 36 is wel volgens hun voor een vijver van 70 .000 liter he met visbezetting en de zeef die moet u elke dag bijna uitkuisen nee ken ook iemand met oase filter en deze is elke week verzadigt

BeantwoordenCiteren
Maggy
Lid

daarin heb je gelijk als je zegt dat de zeef elke week verzadigd
is. maar heeft die filter nadelige gevolgen op termijn voor mijn koi's ?

BeantwoordenCiteren
Tommeke
Lid

nee maar de filter oppervlakte is niet zo groot om bacterien te huisvestigen he en mischien als de koi groter word de filter mischien niet maar kan volgen voor de rest weet ik het niet hoor

groetjes

BeantwoordenCiteren
loubol
Lid

Beste Cramy

kijk eens op www.vancranenbroek.nl
leuke spullen
ook in Opglabbeek (B)
loubol

BeantwoordenCiteren
11476anonymous

Ik ben ook zeer tevreden over men biotec 30 als biofilter voor men koivijver(ke), ik moet er wel bij vermelden dat voor men water in de filter komt het eerst in een vortex komt van 700liter.
Men filter blijft zo al een jaar proper.
Het enige wat ik doe is alle 14 dagen men slibkraan eens een paar seconden openen.
Ook gebruik ik een biotec 10 om men water te filteren van men skimmer en ben zeer tevreden over de onderhoudsbeurten.

BeantwoordenCiteren
11477anonymous

Originally posted by Maggy
ik word niet goed als ik dit lees.
Ik heb de biotec 36 aangekocht voor een koivijver van 30.000 L.
En jullie zeggen dat dit niet geschikt is voor een koivijver ?

Je hebt een zeer goede keuze gemaakt , voor ik men filter gekocht had was ik op vele plaatsen gaan zien naar de mensen hun vijver en filtering en kwam tot het besluit dat de vijvers die gefilterd werden door biotec30 veel helderder en properder waren dan vijvers die gefilterd werden met andere meerkamerfilters en beadfilters en dergelijke

BeantwoordenCiteren