Forum

bodemdrain

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
3,299 Bekeken
peter002
Lid
Deelgenomen: 24 jaar geleden
Topic starter   [#1232]

Hoi,

Nadat mijn nieuwe vijver al weer bijna een jaar "oud" is (niet geschikt voor koi) heb ik besloten er een koivijver van te maken.
Zo gedacht zo gedaan dus ben ik al ijverig met de schop aan het oefenen en op de diepte aangekomen waar in ieder geval de bottemdrain wil hebben.
Hier rijst het wat ik denk een probleem is want ik zit nu dus echt goed in de leemlaag en er sijpelt water naar boven, en als je wat rond blijft lopen dan is het net drijfzand.

Vraag: Als ik nu de drain leg en er straks de enorme waterdruk op gaat komen gaat dan de hele zaak onderin niet verzakken zodat ik breuken krijg in het buizenstelsel?
En als dat zo is wat zou dan een passende oplossing kunnen zijn?

De vijver wordt van rubberfolie gemaakt.

PS. wat is dat toch als je zo'n beestje heb gezien en aangeraakt dat je dan helemaal je normale levensritme kwijt raakt.:D:D

Groeten Peter.

Citeren
Webmaster
Lid Admin
Deelgenomen: 27 jaar geleden

Bodemdrains en het buizenstelsel moet je altijd aanbrengen in een versterkte betonlaag.

BeantwoordenCiteren
peter002
Lid
Topic starter  

Hallo,

Dank u webmaster voor het antwoord.
hier echter toch nog een vraagje: ik neem aan dat ik dan toch niet een complete vloer zal hoeven storten maar alleen de drain en de buis in een laag beton moet leggen.
Kan ik misschien ook beter het grondwaterpeil eerst proberen te laten zakken om dan verder te werken.

Groeten Peter

BeantwoordenCiteren
marcvb
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Hallo,

Graaf eerst een wat diepere put,en leg daar een dompelpomp in,zodat je het grondwater kunt wegpompen.
Je buizenstelsel in beton gieten is voldoende,maar vergeet niet een onderdoek onder de folie te gebruiken als bescherming tegen doorscheuren en zeker op het beton.
En je bodem zeker conisch aanleggen naar de bodemdrains toe.

Groeten Marc

BeantwoordenCiteren
peter002
Lid
Topic starter  

hallo,

Ik heb het gedaan zoals je het hebt aangegeven Marc en inderdaad het komt allemaal lekker vast te zitten.
De folie zit er ondertussen ook in en ik heb er een 1m3 water op gezet om wat tegendruk te krijgen en om te kijken of de bodemdrain goed verlijmt is met de folie(geen lekkage).

Dus afwachten, ondertussen bedankt voor de tips ze hebben zeker geholpen bij deze voor mij nieuwe manier van vijverbouw.

Groeten Peter

BeantwoordenCiteren