Forum

Karperpokken

Lid
Topic starter

Geplaatst: 17 December 21:44:07 Onderwerp: Karperpokken

--------------------------------------------------------------------------------

Hallo,
Ja ik zit er mee ,allé mijn koi eigenlijk "karperpokken".
Nu heb ik al de mogelijke website's afgedaan en nergens staat er een
remedie of medicijn te vinden.
Er moet toch iemand al eens met een middeltje sucses gehad hebben niet?
Het zit hier vol inventieve mensen ;geen middeltje ??
Laat me iets weten al is het iets klein het maakt niet uit.
Bij voorbaat dank.
Alain

Bijgevoegde bestanden

Lid Admin

Hoi Alain,

Er is gewoon geen medicijn tegen karperpokken. Je koi zijn er gevoelig aan of niet. Het is een onschadelijk virusje hoewel karperpokken wel lelijke knobbels kan veroorzaken op de muil.

Karperpokken gaan vanzelf weg wanneer de watertemperatuur hoger is.
Doch met ik zeggen dat dit niet altijd zo is. Ikzelf heb een koi en die had deze zomer zelfs karperpokken.

Mijn chagoi heeft er ook, alleen in de winter. In de zomer zijn ze weg.

De enige remedie die ik zou kunnen bedenken is de koi onderbrengen in een verwarmde quarantaine maar veel nut heeft dit niet en wellicht ook niet de beste oplossing.

Leuk is het niet als koihouder want het onsiert een koi aanzienlijk.
In een verwarmde vijver vermoed ik zal karperpok minder optreden.

Lid

het enige dat je zowat kan doen is de afweer van je vis zo goed mogelijk trachten te "sterken". Dat gebeurt vooral door het voorzien van een kwalitatief goed voer. Kijk vooral na of ze veel vitamientjes bevatten (in het bijzonder gestabiliseerde vit.C), ook B-glucanen helpen de afweer bij te sterken. Uiteraard hiernaast gewoon de verdere leefomgeving optimaliseren als dat nog nodig zou zijn.
mvg, Timpie

Lid
Topic starter

Bedankt voor jullie reactie laten we dus hopen dat de lente er vroeg bij is want het gaat van kwaad naar erger.
Mijn vijver is 25000l ik denk dat de kosten nogal hoog oplopen om te verwarmen . Nog wat gedult zeker ?
Alain.

Lid
Topic starter

Sorry voor de vorige foto ik dacht ik maak hem een beetje kleiner
Dat is toch prima gelukt
Hier is de andere toch pokken niet?

Lid
Topic starter

Blijkt niet te lukken de nieuwe foto sorry
Alain.

Bijgevoegde bestanden

Lid
Topic starter

Aha toch gelukt ik dacht blijven proberen zo wordt het vlugger lente.
Ik dacht nog eentje van mijn vijver.
Prachtige site trouwens voor mij mocht ze winnen als site van het jaar!

Bijgevoegde bestanden

Ik heb gelezen in het boekje' Koi'dat je het filter goed moet schoonmaken en desinfecteren dan zullen de symtonen vanzelf verdwijnen na 8 tot 12 weken in schoon water.Er bestaat geen kuur voor deze virusziekte.

groeten franky

gewoon zorgen voor de beste omstandigheden waterkwaliteit, voer etc. en het gaat vanzelf over

Lid

Wat ook helpt om de karperpokken in elk geval wat tegen te werken ;
versterk de weerstand van de vissen door knoflook in het voer te vermengen (vloeibaar of poeder).

Lid

Wat ik mij wel eens heb laten zeggen is dat een paar glaasjes zuivere jenever ook goed is om infecties etc. tegen te gaan.
Nu wil ik niet zeggen dat men dit moet doen. Beslist niet!! Een viszaak in amsterdam kwam met dit idee, toen ik eens met een bacterie probleem zat.
Kunnen koi-collega's dit beamen??

Lid

Tja, alcohol ontsmet..... Proost