Forum
Midden April heb ik een kikusui gekocht 55cm,toen hij 2 weken bij mij in de vijver zat kreeg hij pokken op de staartvin maar tot op heden zijn ze er nog steeds watertemp=17,5 graden wat kan ik hier aan doen? nou hoor ik van een kennis dat karperpokken soms een heel jaar kunnen blijven klopt dat?
met vriendelijke groeten
Giel Weijgerse
Karperpokken kunnen soms heel hardnekkig zijn en lange tijd de vis ontsieren. Gevaarlijk en schadelijk zijn ze niet. Karperpokken gaan vanzelf weg, vaak wanneer de watertemperatuur verhoogt.
Het is inderdaad iets wat regelmatig voorkomt. Vergelijk het met koortsblaasjes bij de mens. Ze komen op en verdwijnen weer. Je kunt ze moeilijk wegkrijgen !Zelfs als je ze niet ziet zijn ze latent aanwezig.
Je kunt er ook het positieve van gebruiken .
Koortsblaasjes bij mensen manifesteren zich meestal bij verzwakking. bv door het drinken van alkohol,te weinig slaap of andere oorzaken van iest mindere fitheid. Dit is bij karperpokken niet anders. Bij optimale waterkwaliteit en temperatuur zullen de vissen een ideale conditie hebben waardoor de pokken verminderen en zelfs verdwijnen. Wanneer de conditie weer vermindert door slechtere omstandigheden zullen de pokken weer hun kop opsteken.
Ik heb er ook eentje met pokken en ik gebruik hem als barometer voor de condities van het vijverwater.
Als ik de vis gedurende een periode in mijn natuurlijke vijver in quarantaine zet verdwijnen de pokken volledig.
Daar heb je gelijk in. Onze koi had van die plekken ik vond het net zonnepitten het was net of je ze er zo van af kon pakken. De koi hebben wij eerst een paar dagen apart gezet en de watertemp. iets verhoogt. Het werd wel minder maar ging niet weg. En omdat het geen kwaad kon voor de andere hebben wij hem weer lekker bij de andere laten zwemmen.Gaat inderdaad vanzelf weer weg.
Groetjes Thea