Forum

vissen voeren

3 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
2,032 Bekeken
Marjan
Lid
Deelgenomen: 26 jaar geleden
Topic starter   [#577]

Sinds een maand of drie heb ik in mijn tuin een vijver van ongeveer 600 l. inhoud. Daarin heb ik een paar weken geleden een zevental goudelritsen uitgezet.
Volgens sommige vijverboeken hoef je niet bij te voeren, omdat er genoeg voeding in de vijver zou zitten. Maar het gaat hier om een kleine vijver en ik vraag me af of dit zo is. Ik heb ze tot nu toe watervlooien gegeven. Moet ik mijn vissen voeren en zo ja, wat en hoe vaak?

Bij voorbaat dank voor een eventueel antwoord.

Marjan

Citeren
D@nny
Lid
Deelgenomen: 25 jaar geleden

Dag Marjan,

Ik heb zelf een vijver van 4000L met een stuk of 15 vissen en ik voer de vissen iedere dag 1 keertje (behalve als het koud is), ik weet niet of dit goed is maar ik ben van mening dat ze beter wat voer kunnen eten dan de hele tijd aan de planten te zitten, deze wilden in het begin ook nog niet echt groeien dus dit wilde ik dan toch ook vermijden. Ik voer ze van die vijversticks.

Groetjes,

BeantwoordenCiteren
Webmaster
Lid Admin
Deelgenomen: 27 jaar geleden

In een echt biologische vijver met planten, insekten en noem maar op hoef je voor zo'n klein aantal vissen niet bij te voeren.
Hier gaat het wel om een heel kleine vijver om misschien het nodige voedsel voor de visjes te voorzien.

Ik zou ook een beetje voederen met sticks. één keer per dag zal genoeg zijn. ongeveer van april tot een eindje in oktober. Zeker niet als de watertemperatuur onder de 12°C duikt.

Hoeveelheid? Klein schepje met de hand.
Voederen is altijd een belasting voor de vijver. Alles wat de vissen opeten zal ook uitgescheiden worden.

Dus wees heel zuinig met het voeder.
Let niet op de instructies die op de verpakking staan. De meesten vertellen dat u verder moet voederen zodat vissen alles binnen de 5-10 minuten moeten opeten. Dit lijkt mij heel veel.

Persoonlijk zie ik aan mijn koi hoeveel ik moet voederen.
Ik geef een handvol. Binnen de 5 seconden zijn ze aan het eten. Is alles op dat geef ik nog een handvol. Ze zullen al wat minder snel afkomen en de hoeveelheid voeder dat ik voor de tweede maal gaf zal al minder vlug op zijn. Ik geef dan nog wat en als ik zie dat ze moeite moeten doen om eens terug te komen stop ik.

Vergeet niet de regel. Het is beter wat te weinig te geven dan teveel.

BeantwoordenCiteren