Forum

Witte stip?

Topic starter

Beste mensen,

Ik heb een paar weken geleden 4 Shubunkins uitgezet in mijn vijver.
Nu krijgt de een na de ander op de huid witte pukkels. Het dee mij een beetje denken aan mijn vroegere mee-eters.
Ik heb niet het idee dat het Witte stip is; maar wat is het wel.
Mijn andere vissen hebben deze pukkels niet.

Kan iemand mij iets laten weten hoe of wat?

Groeten,

Edwin

Lid

In ieder geval zou ik de vissen apart zetten.

Ik he hierover ook een vraag gesteld. zie onderstaande link.

http://pondlibrary.org/ned/berichten/showthread.php?s=&threadid=898

Bij mij was het inderdaad witte stip, heb de vissen apart gezet en behandeld, en de vijver zelf ook.

Maar Jef Smeyers antwoorde dit.

Jef Smeyers
Member

Ben je zeker dat het witte stip is en geen witte knobbeltjes ?
In de paartijd krijgen vele vissoorten dit op de vinnen en kieuwen

Op zijn reactie heb ik dit laten onderzoeken, en de raadgeving van timpie opgevolgd, en de witte stip is verdwenen.

Dus vooraleer u produkten toevoegd laat een vis controleren,
door een vissen dokter of iemand die er veel verstand van heeft.

Succes

Lid Admin

Ja er bestaan karperpokken, die doen denken aan witte stip maar de knobbetjes op de vinnen zijn groter en lijken meer op glazuur. Karperpokken zijn niet zo gevaarlijk voor de vis alhoewel het heel lang kan duren alvorens het weggaat. Ik heb er zelf geen idee van of shubunkins dit ook kunnen krijgen want het is wel een ziekte waar vooral koi mee kunnen geconforteerd worden. De ene koi is er gevoelig aan en niet. Karperpokken krijgen de koi door temperatuurschommelingen van het water Karperpokken gaan weg van zodra het water een hogere temperatuur bereikt en stabieler wordt.

Lid

beste mensen witte stip kun je zelf en op een zekere manier ontdekken kijk alstublieft eens goed naar uw vissen maar kijk goed het is zo simpel als iets. De ogen van de vissen zijn zwart en op de ogen komen nooit pokken of paaiuitslag dus wanneer er op het oogvlies van uw vissen witte punten staan wel dan is er zonder enige twijfel witte stip. Behandelen maak een oplossing van 10 gr malachietgroen op 1 liter gedistileerd water doseer van deze oplossing 20 ml per 1000 ltr water doe dit 3 maal met tussenpauze van 6 dagen dit om de uitgekomen eieren te behandelen. vriendelijke groeten Frans

Een goede omschrijving en antwoord van Frans. Het medicijn is ook zeer goed. Goed zo Frans.

Lid

Ik heb nu +/- 2 maanden een leuke vijver, moet dus nog veel leren. Ik wilde eerst een zuiver biologische vijver met waterval, in no time was het water èchter bruin van de alg en smerig en schuimde bij de waterval.
Toch was de waterkwaliteit goed en de hoeveelheid waterplanten ruim voldoende, ook het vis bestand lag laag. Het weer zat mee.

Ik heb met mijn eerste vissen , 5 shubunkins en 5 windes, een zelfde probleem gehad.
Na enkele weken waren 4 vissen spoorloos verdwenen en 2 echt dood. De rest was mager en schuw.
Weer 6 nieuwe vissen aangeschaft.
Na +/- 1 week verscheen bij allemaal kleine stipjes vooral op staart en vinnen.

Op advies van mijn vijveradviseur :
. OASE Filtoclear aangeschaft, met UV en biologisch filter. Kost wat maar dan heb je ook wat. Motto van de adviseur: schone vijver, weinig ziekteverwekkers (door UV)
. 5 dagen 3 keer daags Velda medicinaal voer gegeven, dit had zijn voorkeur in plaats van hele vijver behandelen.
Zo breek je in een dag af wat je in 2 maanden opbouwd

En inderdaad : de vijver werd schoon en de vissen zien er supergoed uit, zijn speels (voor zover een vis dat kan zijn), niet bang meer en eten goed gelet op de rondere vormen.

Nu heb ik +/- een week of twee geleden weer 4 nieuwe vissen (hele mooie) aangeschaft en prompt verschijnt weer op de nieuwe de kleine stipjes.
(Ik heb geen aparte quantaine bak, dus na gewenning de nieuwe bij de rest in de vijver)

Wij denken dat deze aandoening veroorzaakt wordt door de verandering van water waardoor bijvoorbeeld de tetrahymena opduikt bij de nieuwe vissen, die het latent hebben.

Zijn dus weer met een 5 daagse Velda kuur begonnen.