Forum
Hallo,
Recent heb ik mijn vijver veranderd en toen zijn de problemen begonnen, helaas had/heb ik geen goede noodaccomodatie voor m'n vissen en tijdens het verblijf in het zwembad van m'n dochter zijn de omstandigheden blijkbaar niet ideaal geweest(dit is waarschijnlijk nog zacht uitgedrukt), daarbij komt dat toen de vijver eenmaal veranderd was ik de vissen snel terug wou zetten, komt daarbij nog dat er ook een paar nieuwe bijgezet zijn, als je dit leest dan zie je een scenario van een nieuwe rampen film.
Al een aantal weken probeer ik de problemen onder controle te krijgen maar ik slaag hier niet echt in, eerste diganose bij één van de vissen was 'witte stip' en 'chillodonella' waar dus met alparex van morenicol tegen behandeld is maar het blijkt dus nu dat er iets moet misgelopen zijn want de vissen krijgen opnieuw last van schuren, liggen op de bodem, knijpen van de vinnen.
Dus laat ik de vis opnieuw bekijken en er word deze keer kieuwworm en costia(in zeer kleine mate weliswaar) vastgesteld, opnieuw behandelen en weeral geen resultaat.
Nu ben ik begonnen met een derde behandeling met FMC en hoop dat deze zal helpen, in iedere geval doe ik poging om de 'echte' oorzaak van de ziekten te veranderen en heb een nieuwe filter geinstaleerd en over deze filter gaat nu mijn vraag.
Ik begin dus zo langzamerhand paranoia te worden en zie op de randen in de filter waar het water over stroomt massa's 'wormpjes' 'staan', ze staan dus loodrecht op de want in de stroom van het water.
Ik voeg frequent bacterien toe aan het water in de filter en ze staan er dus een dag of 10 denk ik.
Heeft iemand enig idee wat dit zijn ? Ze zien er bruinachtig uit met aan 1 kan iets rood (misschien ogen)
Dirk
Die wormpjes heb ik ook, ik dacht dat het muggenlarven waren of iets dergelijks.
Hallo,
Denk niet dat het muggelarven waren 🙂 muggelarven zijn beweeglijker, denk eerder aan een soort vliegjes, de filter staat namelijk in het tuinhuis en het zit daar nu vol met vliegjes, overigens zijn de meeste verdwenen tijdens de laatste behandeling van de vijver.
Dirk.